Om ett barn eller en elev har svårt att antingen göra sig förstådd pga. talsvårigheter eller har svårt med sin språkförståelse är det väldigt bra att komplettera det talade språket med hjälp av tecken. Detta kallas vanligtvis för TAKK - tecken som alternativ och kompletterande kommunikation.

Det är inte riktigt det samma som rent teckenspråk, som ju har sin egen grammatik och är ett helt eget språk. Man lånar helt enkelt en del tecken från teckenspråket för att förstärka det talade språket i kommunikationen med barnen och kallar detta TAKK.

Vanligtvis är det de meningsbärande orden som tecknas. Detta är ofta substantiv och verb. Men även adjektiv och prepositioner kan vara bra att teckna för att förstärka och skapa förståelse för dessa. Ge gärna barnen olika tecken för känslor så att de kan uttrycka hur de känner i olika sammanhang och situationer.

OBS! Att använda tecken stimulerar talspråkutvecklingen. Det hindrar den inte, vilket ofta kan vara en farhåga särskilt hos föräldrar som inte alltid vill att man ska börja använda tecken (just för att man tror att barnet inte kommer att börja prata bara därför). Som förskole/skolpersonal är det bra om du upplyser föräldrar om detta.

Bara fördelar med tecken
  • Det finns många fördelar med att använda tecken i hela barngruppen. T.ex. så saktas ofta taltempot naturligt ner. Det blir helt enkelt lättare för alla barn/elever att hinna med.

• Barn som har svårt med det talade språket (som t.ex. vid en språkstörning) behöver visuellt stöd och där är tecken ett väldigt bra komplement. Andra bra komplement kan vara olika sorters bild- och symbolstöd.

• Rent motoriskt är det faktiskt enklare att teckna med händerna än att forma och kombinera olika språkljud till tal. Det finns små bebisar (redan vid sex månader) som tidigt kan lära sig kommunicera med tecken än att bilda sina första muntliga ord.

Tips för att få det att funka
  • Jobba med tecken i hela barngruppen. Inte bara med de särskilda barn som behöver det extra mycket. Se det som att du skapar en inkluderande språkmiljö som stimulerar alla barn. När tecken blir ett naturligt komplement är heller det ingen som känner sig annorlunda.

• Försök att använda tecken i meningsfulla sammanhang, dvs. inte bara under mer arrangerade former där t.ex. olika färger "pluggas" in (det kan man också göra så klart) eller i enstaka sånger. Fundera vilka tecken som kan behövas i olika situationer.

• Gör det görbart för dig själv. Sätt ett mål att lära dig t.ex tre tecken i veckan (beroende på tid och möjligheter). Försök att använda dessa tecken i så många situationer som möjligt.

• Låt inte bara en i pedagog/lärargruppen vara bärare av att använda tecken. Alla som arbetar med barnen behöver lära sig. Visa för barnen att tecken är en del av hur ni kommunicerar.

• För att komma igång kan det vara bra att gå en teckenkurs. I Halmstad erbjuder vi detta på Resurscentrum Kärnhuset kostnadsfritt detta till alla våra verksamheter (förskola och grundskola). Olika kommuner har olika möjligheter till dessa kurser. Ta  reda på vad som erbjuds för just din kommun.

• Tänk på att det är du som pedagog som är den språkliga modellen för de barn och elever du arbetar med. Även om inte barnen nappar med detsamma på tecken så håll i! Du kan göra vardagen så mycket mer begriplig för många om du är konsekvent och ger dem fler vägar till att förstå språket.

Appen TAKK - vardagstecken med videosekvenser

En app jag starkt rekommenderar för att komma igång snabbt med TAKK är appen med samma namn - TAKK (95 kr). I TAKK finns många vardagsord indelade i olika kategorier som kan vägleda dig i vilka tecken som kan vara bra att lära sig i olika situationer.

Lätt att hitta i olika kategorier
Det mest fiffiga med appen är att du även får en videosekvens till varje ord som visar precis hur du ska teckna ett visst ord. Klickar du t.ex på kategorin Aktiviteter & verb hamnar du på en sida som visar vanliga verb i bokstavsordning. Jag har ringat in ordet busa som filmsnutten efter visas hur du gör.

Visa kommentarer

Läser in